Rijd je elektrisch en beschikt de auto over V2H (vehicle-to-home)? Dan kun je jouw elektrische auto als thuisbatterij gebruiken. Bij V2H gaat de stroom van het voertuig naar het huis. Zo kun je op de piekmomenten, wanneer de stroom het meest prijzig is, je elektrische auto gebruiken als thuisaccu en deze vervolgens in de daluren weer goedkoper opladen. De Nissan Leaf, Hyundai Iqonic 5 en Renault Zoe zijn op moment de meest bekende auto’s die als thuisbatterij te gebruiken zijn.
Je elektrische auto als thuisbatterij gebruiken
Bidirectioneel laden houdt in dat je de stroom uit je elektrische auto gebruikt voor van alles en zodoende twee kanten op kunt laden. Dit begon met V2L (vehicle-to-load), V2G (vehicle-to-grid, van de auto naar het net) en nu V2H (vehicle-to-home) waarbij de elektrische auto als thuisbatterij wordt gebruikt. Hiervoor heb je een auto of laadpaal nodig die beschikt over V2X (vehicle-to-everything, met dus ook o.a. V2H). Er zijn nog niet veel elektrische auto’s die hiervoor geschikt zijn. Maar in deze continu innoverende markt, is dit slechts een kwestie van tijd en komen er snel voertuigen en laadpalen die de beschikking hebben over V2X.
Hoe werkt een elektrische auto als thuisaccu?
De laadpaal of elektrische auto moet omgaan met verschillende soorten elektriciteit bij het bidirectioneel laden. Het stroomnet levert wisselstroom (AC stroom). Dit type stroom wordt altijd omgezet naar gelijkstroom (DC stroom) zodat jij je auto kunt opladen. Echter om de elektrische auto als thuisaccu te gebruiken, moet gelijkstroom worden omgezet naar wisselstroom naar het net. Door een converter in de auto, die beschikt over V2H, wordt deze omzetting automatisch gedaan.