Ben je in het bezit van een elektrische auto van Volkswagen en wil je op piekmomenten deze inzetten als thuisbatterij? Dat kan per direct, maar weliswaar alleen (nog) met – de in Duitsland verkrijgbare – DC-thuisaccu van HagerEnergy.
In navolging van de recente update van bidirectioneel laden met een Volvo, is nu ook Volkswagen met het nieuws naar buiten gekomen dat hun elektrische voertuigen zijn voorzien van een mogelijkheid om als thuisbatterij te gebruiken. Het Duitse autobedrijf laat in een persbericht weten dat de ID-modellen met een 77 kwh-accu het bidirectioneel laden ondersteunen na de software-update. Op moment werkt dit alleen nog in combinatie met de S10 E Compact DC thuisaccu van HagerEnergy, dat vooralsnog alleen in Duitsland verkrijgbaar is.
V2H (vehicle-to-home)
Bij een thuisaccu kan de stroom zowel teruggeleverd worden aan elektrische apparaten in huis, als aan het net. Bij de update van het bidirectioneel laden met een ID-model van Volkswagen betreft het alleen (nog) vehicle-to-home (V2H). Dit houdt in dat de stroom alleen teruggeleverd kan worden aan elektronische apparaten in huis en niet aan het net. Dit is dus het verschil met thuisbatterij zonnepanelen, waarbij wel beide mogelijkheden er zijn.
Beperkingen terugleveren stroom
Volkswagen geeft aan dat een volle accu volstaat voor bijna twee dagen stroom in huis, bij gemiddeld verbruik. Maar let wel: de autofabrikant heeft beperkingen ingesteld in het terugleveren van stroom. Als de auto meer dan 10.000 kWh aan stroom heeft teruggeleverd of gedurende 4000 uur is teruggeleverd, stopt de functie. Het is niet duidelijk waarom deze beperking is ingebouwd door Volkswagen. Ook stopt de auto met terugleveren van stroom wanneer de accu onder de 20% komt, om te voorkomen dat het elektrische voertuig niet meer kan rijden na het terugleveren.