Volvo heeft deze week bekendgemaakt zich meer te gaan richten op het ontwikkelen van de mogelijkheden van bidirectioneel laden; het gebruik van de elektrische auto als thuisbatterij.
Hier hebben ze op het hoofdkantoor in Zweden een nieuwe bedrijfstak voor opgericht: Volvo Cars Energy Solutions. Tijdens deze bekendmaking, presenteerden ze ook direct hun eerste bidirectioneel oplaadbare auto. Het gaat om de Volvo EX90. In dit model hebben ze de benodigde V2G (vehicle-to-grid) hardware verwerkt, waarna het na enkele software-updates geschikt is voor V2G. Volvo heeft niet bekendgemaakt aan wat voor termijn we hieraan moeten denken, alleen ‘na verloop van tijd’. De productie van de EX90 begint in Q2 van 2024.
Wat houdt bidirectioneel laden in?
Bidirectioneel laden betekent dat je je elektrische auto inzet als thuisbatterij. Ideaal wanneer zonnepanelen meer stroom opwekken dan er op dat moment aan stroom wordt verbruikt in huis. Zo kun je de zonnestroom opslaan in de elektrische auto en via die weg terugleveren aan het stroomnet. Maar hiervoor moet je auto wel over een V2G (vehicle-to-grid) beschikken. Volvo is hier nu dus mee gestart. Daarnaast bekijken ze ook de mogelijkheden van V2H (vehicle-to-home), wat inhoudt dat je de opgeslagen stroom op een later moment kunt terugleveren aan het huis – tijdens piekuren, zoals in de avond – en je hiermee de elektrische auto echt als een thuisaccu inzet.
Volvo test in Göteborg
Het V2G-proefprogramma van Volvo start in Göteborg, de thuisbasis van het automerk. Daar gaat Volvo de samenwerking aan met netbeheerder Göteborg Energi. Klanten die meedoen aan dit traject ontvangen thuis een wisselstroom-wandkast, om de elektriciteit in de elektrische Volvo te kunnen terugleveren aan het stroomnet. Volvo kondigt aan dat wanneer het proefprogramma als succesvol wordt gezien, ze het lanceren in heel Zweden en daarna willen gaan uitbreiden in Europa.